”Kyllä se pelottaa” – Orpon hallitus huolettaa sopraanotähti Marjukka Tepposta

Matti Koskinen
21 heinäkuun, 2023
123 Views
"Kyllä se pelottaa” – Orpon hallitus huolettaa sopraanotähti Marjukka Tepposta

Oopperasta voivat nauttia kaikki. Kuulijat voivat pukeutua miten haluavat, eikä oopperaa tarvitse taidemuotona ymmärtää syvällisesti.

– Ei oopperaa tarvitse ymmärtää tietyllä tasolla, voi vaan nauttia esimerkiksi puvuista, tarinoista tai musiikista. Jos ei ymmärrä oopperan kieltä, sekään ei haittaa, koska esitykset on tekstitetty. Ooppera on kaikille, jokainen varmasti löytää sieltä tarttumapintaa, sopraano Marjukka Tepponen, 39, sanoo.

Sopraano kuuluu harvalukuiseen joukkoon – hän on esiintynyt esimerkiksi New Yorkin Metropolitanissa ja Seattlen oopperassa, joissa moni suomalainen ei ole päässyt koskaan debyyttiään tekemään.

Kiinnostus oopperaan syttyi jo lapsena. Isä soitti selloa, Tepponen pianoa kymmenen vuotta. Instrumentti ei kuitenkaan tuntunut omalta.

– Lapsesta saakka olen altistunut klassiselle musiikille. Kun myöhemmin löysin sattumalta oman instrumenttini, kaikki tuntui helpolta ja kehityin nopeasti. Se oli menoa sen jälkeen.

Omalla instrumentilla Tepponen tarkoittaa ääntään: tuleva sopraano alkoi matkimaan kuulemiensa oopperalaulajien äänenkäyttöä, mikä hänen yllätyksekseen kävi suhteellisen helposti.

Eksoottinen Savonlinna

Tepposen ensimmäinen ammattilaisooppera oli Aulis Sallisen Ratsumies. Hän oli vuodesta 2005 lähtien neljä vuotta Savonlinnan oopperajuhlien kuorossa. Tepposen suhde Savonlinnan maineikkaaseen festivaaliin on siis jo täysi-ikäinen, 18-vuotias.

Tänä vuonna Tepponen nähtiin Julian roolissa Charles Gounodin klassikossa Romeo ja Julia.

– Savonlinnan oopperajuhlilla olen oppinut, miten oopperaa tehdään. Julian rooli on erityinen sen vaativuuden vuoksi. Aluksi Julia laulaa korkealta, nopeaa koloratuurilaulamista, mutta tarinan loppua kohden Julian ääni muuttuu dramaattisemmaksi. Siinä on myös määrällisesti paljon laulettavaa.

Instituutiona Savonlinnan oopperajuhlat on tunnettu ja ainutlaatuinen. Aidossa, keskiaikaisen linnan ympäristössä tehtävät produktiot ovat herättäneet mielenkiintoa.

– Se on eksoottinen paikka tehdä oopperaa. Kansainvälisiltä kollegoilta olen myös kuullut palautetta, että puitteet töiden tekemiseen ovat upeat.

Laulajien arki

Tepponen esiintyi yhdessä baritoni Kevin Greenlaw’n kanssa kymmenen vuotta sitten Turussa. Figaron häät poikivat oikeat häät. Helsingissä asuvaan perheeseen kuuluu nykyään myös viisivuotias poika.

Kahden oopperalaulajan arkea Tepponen kuvaa jonglööraukseksi, mutta tukijoukot auttavat arjessa. Tepponen ja Greenlaw esiintyivät molemmat Romeossa ja Juliassa.

– Perheen pienempi on saanut kalastaa mummolassa, kun olemme olleet harjoituksissa ja esityksissä, Tepponen kertoo.

Syksyllä alkavan esityskauden Tepponen työskentelee Suomessa, jonka jälkeen on vuorossa kahden vuoden kiinnitys Dresdenin oopperaan, Saksaan. Tepponen uskoo pystyvänsä käymään töissä Suomesta käsin, ettei Saksaan tarvitsisi muuttaa pysyvästi.

Tukea kulttuurille

Suomi on arvostettu klassisen musiikin maa. Osansa Suomen kartalla pitämiseen teki kesäkuussa kuollut Kaija Saariaho, jonka viimeiseksi jäänyt Innocence-ooppera herätti katsojissa väristyksiä.

Tepponen arvostaa Saariahoa, jonka Eino Leino -sävellyksiä on myös laulanut. Oopperoita hän on kokenut vain katsomon puolella.

– Olen ylpeä, että saan olla hänen maannaisensa ja nauttia hänen taiteestaan.

Taiteen akateemikon arvon saanut Saariaho piti kulttuurin tukemista esillä loppuun asti. Varsinkin oopperalle ja klassiselle musiikille valtion rahoitus on elinehto.

Pääministeri Petteri Orpo valitsi kokoomuksen hallituskumppaniksi perussuomalaiset, jonka puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra, linjasi vaalien aikana kulttuurin olevan ”luksuspalvelu, johon menee liikaa rahaa”.

Monen kollegansa tavoin, Tepponen on aiheellisesti huolissaan uuden hallituksen suhtautumisesta kulttuuriin.

– Suoraan sanottuna pelottaa. Kulttuurilla on tietenkin itseisarvo, mutta se myös tuottaa työpaikkoja ja tuo paikkakunnille rahallista tuottoa, oheistoimintaa ja turismia. Kulttuurin tuottamisesta lähtee pieniä puroja moneen suuntaan. Se on näkymätöntä, mutta vaikutukset ovat suuret, ravintoloista ja kaupungin elävöittämisestä lähtien.

Source: iltalehti.fi

Author Matti Koskinen

Matti Koskinen on kasinoasiantuntija, joka voi auttaa sinua lisäämään voittomahdollisuuksiasi. Hänellä on vuosien kokemus alalta, ja hän tietää, mitä menestyksekäs pelaaminen vaatii.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *