Maria Sid sai nuorena näyttelijänä varoituksia yhdestä asiasta – jätti elinikäiset jäljet
Maria Sid on luonut vuosikymmeniä menestyksekästä uraa, mutta jalat ovat pysyneet tiukasti maassa. Tästä kielii hänen koko olemuksensa.
Kiireinen nainen on hyvissä ajoin paikalla sovitussa haastattelussa. Kun puhelin pärähtää soimaan, hän hiljentää luurin heti keskittyäkseen sataprosenttisesti haastatteluun.
Sid kertoo nauttivansa valtavasti siitä, että hän saa toteuttaa itseään työelämässä monipuolisesti. Kun ajassa katsoo taaksepäin, mieleen muistuu myös aikoja, jolloin olisi ollut vaikea uskoa, että vielä 54-vuotiaana näyttelijäkonkarille tarjotaan suuria, arvostettuja rooleja.
– Muistan hyvin sen, kun minulle sanottiin nuorempana, että nauti nyt vielä, kyllä se kohta loppuu! Kyllä nuo kommentit ovat varmaan jättäneet minuun jonkinlaiset elinikäiset jäljet.
Tietyllä tavalla nuo kehotukset ovat vaikuttaneet Sidin työhön.
– Ainakin siten, että minusta on hyvin freshiä tehdä esityksiä, joissa näkyy ikäluokkia, joita ei aiemmin juurikaan näkynyt. Teatteri on siinä mielessä mieletön yhteisö, että siellä on kaikenikäisiä. Tälläkin hetkellä Tukholman kaupunginteatterissa vanhin näyttelijämme on 80-vuotias ja nuorin 6-vuotias.
Sen kanssa Sid on sinut, ettei hänen pestinsä teatterinjohtajana tule kestämään eläkeikään saakka.
– Tämä työ on niin intensiivistä, ettei tätä ikuisesti pysty tekemään.
Kulttuurisotilas
Kun Sid puhuu, hymy vilkkuu kasvoilla tuon tuosta. Sana ”sisu” vilisee ruotsalaisten puheessa, kun Sidistä puhutaan.
– Se on hassua, että Suomessa minut mielletään aika iloiseksi ihmiseksi, mutta Tukholmassa ajatellaan lähtökohtaisesti, että: ”Se on tosi tiukka”, hän kertoo iloa äänessään.
On selvää, että Sidin rooli arvostetun tukholmalaisen teatterin johtajana aiheuttaa paineita. Tämä ei kuitenkaan kuulu Sidin äänestä, kun hän kertaa kuluneiden vuosien vaiherikkaita tapahtumia arvostetussa asemassa.
– Ja Tukholmassahan syödään perinteisesti johtajia aamiaiseksi, Sid toteaa ja nauraa.
Sitten hän vakavoituu.
– Tukholmassa tilanne on kulttuurisektorilla ollut jo tovin se, että kun jotain tapahtuu, lehdistö soittaa heti minulle ja Kuninkaallisen draamateatterin johtajalle. Kun pandemia alkoi, jo ensimmäisenä päivänä minulle soitettiin ja kysyttiin ”Mitä teet?” Sid muistelee.
Tuon puhelun jälkeen suuria päätöksiä on tullut tehtyä valtava määrä. Sid itse luonnehtii rooliaan naapurimaassamme sanalla ”kulttuurisotilas”.
– Rooliini Kaupunginteatterin johtajana kuuluu myös se, että olen poliittisesti neutraali.
Sid uskoo, että suurten päätösten äärellä avuksi on ollut etenkin se piirre, ettei hän koe tarvetta olla aina oikeassa.
– Sen sijaan se on tärkeää, että asiat tehdään hyvin, ja minä voin vaihtaa myös mielipidettäni. Olen valmis kääntämään takkiani, kun opin jotain uutta. Se on mielestäni modernia johtajuutta.
Monta roolia
Teatterinjohtajan työ ei ole suinkaan ainoa, joka täyttää Sidin kalenteria. Nyt Sid on Suomessa siksi, että tällä viikolla hänen ohjaamansa Risto Räppääjä ja villi kone -elokuva saa ensi-iltansa. Lisäksi hän tekee töitä näyttelijänä, ja tästä esimerkki on muun muassa C Moren Musta valo -uutuussarja.
– Olen kuitenkin ennen kaikkea taiteilija. Jos minulle tarjotaan hyvää roolia, se on otettava vastaan, Sid kuvaa.
Tuore Risto Räppääjä -elokuva on oiva osoitus siitä, mikä on Sidin mielestä kaikkien onnistuneiden projektien salaisuus, oli kyse sitten ohjaamisesta tai vaikkapa valtavan teatterin johtamisesta.
– Kokemukseni mukaan se on yhteistyö. Oli kyse mistä projektista tahansa, en missään nimessä halua olla sellainen johtaja, joka istuu jossain tornissa ja antaa määräyksiä. Minusta se on hyvin vanhanaikaista. Jos jotkut kilahtavat ehdotuksista, niin minä päinvastoin pidän siitä, että ihmiset tekevät rohkeasti erilaisia ehdotuksia.
Ja Sidin johtamismallin keskiössä on nimenomaan kuunteleminen ja tiimin kesken vallitseva luottamus.
– Työni on kaiken kaikkiaan hyvin psykologista, sillä minun on tärkeää aistia herkästi ihmisiä. Jos teen ohjaustyötä, se merkitsee sitä, että jokainen näyttelijä tarvitsee sen oman huomionsa. Minä kohtelen kaikkia näyttelijöitä yksilöinä.
– Teatterillakin työni on vähän kuin castingia. Samalla tavalla kuin leffassa tai sarjassa pitää olla oikea näyttelijä oikeassa roolissa, myös toimivassa yrityksessä yhdessä päästään eteenpäin, jos ihmiset ovat oikeissa paikoissa.
Toisaalta senkin on oltava selvää, kuka lopulta tekee asioissa lopullisen päätöksen.
– Ja kaikkien täytyy kunnioittaa sitä, Sid lisää.
Yksityiselämän saralla Sid elää uutta elämänvaihetta, sillä kaikki hänen lapsensa ovat tätä nykyä täysi-ikäisiä. Jälkikasvulleen hänellä on uran suhteen yksi toive.
– Toivon, että nauttivat työstään ja se on heille intohimo. Minulle on ihan sama, mitä he tekevät, kunhan he ovat onnellisia.
Risto Räppääjä ja villi kone -elokuva sai ensi-iltansa 17.2.2023.
Marian meikki ja hiukset: Heidi Reponen, Marian tyyli: Annette Tamminen. Housupuku: InWear Toppi: KappAhl.
Source: iltalehti.fi