Yllätysykkönen! IL jakoi leijonat ja lampaat UMK-artisteille

Matti Koskinen
21 tammikuun, 2023
33 Views

Iltalehden toimittajat Ismo Puljujärvi ja Mari Pudas arvioivat kaikki seitsemän Uuden musiikin kilpailun kappaletta leijonilla ja lampailla. Huonoin arvosana on kolme lammasta, paras kolme leijonaa.

Ykköseksi nousi Benjamin kappaleellaan Hoida mut ja viimeiseksi jäi Robin kappaleellaan Girls Like You.

Keira – No Business on the Dancefloor

Keira on The Voice of Finlandista tuttu.Keira on The Voice of Finlandista tuttu.

Mari Pudas: Kelpo kappale kaunisääniseltä Keiralta. Tuotanto on laadukasta, kuten kaikissa tämän vuoden UMK-kappaleissa. Huilut tuovat mukavaa, erottuvaa lisää kappaleeseen.

No Business on the Dancefloor ei ole kovin erottuva kappale, ja tämän tyylisiä on kuultu ennenkin viisuissa.

Ismo Puljujärvi: Kappale on kevyt tanssipoppi, joka ei jätä itsestään sen suurempaa muistikuvaa. Kappaletta ovat olleet tekemässä Teemu Brunila ja Axel Ehnström (Paradise Oskar), jotka ovat kovia ammattilaismuusikoita.

Kappaleen melodiaan on osattu hakea inspiraatiota Ukrainaa vuonna 2021 edustaneesta Shum-kappaleesta, jossa kuullaan pillisoolo. Keiran laulutaidoista ei ole mitään epäilystä, mutta onko Euroviisut vielä turhan suuri estradi tässä vaiheessa uraa?

Yrityksistä huolimatta kolme minuuttia tuntuu paikoitellen pitkältä, joten toivottavasti Logomossa nähdään puhutteleva lavaesitys.

Benjamin – Hoida mut

Pudas: Mahtava kasarihenkinen, nopea kappale ja iloinen yllätys! Benjamin ei ole UMK:n paras laulaja, hän varmasti tietää sen itsekin, mutta kappale on tehty juuri Benjaminin äänelle sopivaksi. Järisyttävä korvamato, joka jää päähän ensikuulemalta ja pysyy siellä, halusi tai ei.

Benjamin muuttaa laulutyyliään kesken kappaleen, ja se sopii kappaleeseen mainiosti.

Sanat ovat Suomen viisuhistorian kenties härskeimmät, ja ne sopivat mainiosti vapautuneelle Benjaminille.

Tämän voisi huoletta lähettää Liverpooliin.

Puljujärvi: Kilpailun karismaattisin esiintyjä, joka todella rakastaa Euroviisuja. Hoida mut yrittää olla raikas ja provosoiva, mutta lopputulos on kuitenkin kädenlämpöinen retrofiilistely. Muutaman kuuntelukerran jälkeen huomaan kuitenkin hyräileväni melodiaa, joten ehkäpä tässä on pientä potentiaalia.

Benjamin on kertonut esiintyvänsä yksin lavalla, mikä on rohkea päätös. Viime vuonna Isaac Senen eroottissävyinen esitys onnistuttiin sössimään oudoilla kamera-ajoilla ja ylimääräisillä taustatanssijoilla.

Toivottavasti Benjaminin taustatiimi on paremmin hereillä.

Robin – Girls Like You

Robinin Girls Like You on ennakko-odotuksiin nähden pettymys vaikka tuotannoltaan se on UMK:n paras.

Valitettavasti Girls Like You, jossa on kaikuja aina 70-luvun alun Jackson 5:stä ja Bruno Marsista, on liian pliisu kappale viisuihin. Kappaleesta puuttuu kunnon kertosäe ja eikä siinä oikein tapahdu mitään.

Robin itsessään on parempi mitä Girls Like You on. Robinia on niin pitkään toivottu UMK:hon, joten hänelle olisi suonut räväkämmän ja tarttuvamman kappaleen.

Robin itse on kappaleesta tohkeissaan, ja ehkä juuri siitä on kyse; Robin tykkää juuri tällaisesta musiikista ja tällaista musiikkia hän haluaa tehdä.

Puljujärvi:

Robin nousi ennakkosuosikiksi, mutta romahti yhtä nopeasti joukon hännille. Kappale vaikuttaa enemmän hissimusiikilta, joka lipuu korvien ohi huomaamatta.

Kappale on laadukkaasti tuotettu, mutta jotakin riskiä olisin kaivannut. Robin on kuitenkin taidokas live-esiintyjä, joten voisiko lampaasta kuoriutua leijona finaalissa?

Lxandra – Something to Lose

Lxandra laulaa hyvin UMK:n ainoassa balladissa, mutta Something to Lose on turhan väritön kappale. tässä jos missä olisi toivonut kappaleen kasvavan loppua kohden mahtipontisen isoksi. Nyt kasvuyritystä on, mutta ei tarpeeksi.

Something to Lose unohtuu samantien kun sen on kuullut ja tätä kuunnellessa tulee tunne, että tämä on kuultu jo monesti aiemmin viisuissa.

Puljujärvi:

Artisti luottaa vahvasti omaan tyyliinsä. Joukon ainoa balladi erottuu joukosta ja artistin ääni pääsee oikeuksiinsa.

Tämänkin kohdalla kuitenkin puuttuu se “koukku”, joka jättäisi paremman muistijäljen. Odotin koko ajan suurta huipennusta tai dramaattisuutta, mutta se jäi nyt saamatta.

Raadit todennäköisesti rakastavat tätä, mutta puhelinäänissä voi olla hankalampaa. Lxandran ääni tuo mieleen Bulgariaa kaksi vuotta sitten edustaneen Victoria Georgievan.

Käärijä – Cha Cha Cha

Mitä ihmettä tämä on? Cha Cha Cha on kummallinen, tarttuva ja ennen kaikkea erottuva kappale, ja siksi täydellinen Euroviisuihin. Kappale sekoittaa röyhkeästi räppiä, metallia, elektronista musiikkia, poppia ja suomalaista ryyppylauluperinnettä.

Vaikka kappale on suomenkielinen, pystyy jo nyt sielujen korvin kuulemaan kun yleisö huutaa cha cha cha -kertosäettä.

Käärijän itsensä mukaan Cha Cha Cha on partymetallia, ja se on osuva kuvaus.

Tyyliltään tämä on kaukana tämän arvostelijan musiikkimausta, mutta ei se mitään. Käärijä ei ota kisaa turhan vakavasti, mutta on kuitenkin aivan tosissaan mukana.

Puljujärvi:

Kappaleen nimi aiheutti ennakkoon suuren pelon siitä, että kyseessä olisi jotain latinomusiikkia, mutta onneksi näin ei tapahtunut.

Cha Cha Cha aiheuttaa hyvin hämmentäviä hetkiä, mikä tekee siitä juuri sopivan edustajan Euroviisuihin. Käärijän energia ja kyky leikitellä eri musiikkigenrejen välillä on todella tyylikästä.

Muut UMK-ehdokkaat eivät ole saaneet yhtä positiivista vastaanottoa kansainvälisten viisufanien keskuudessa kuten Käärijä, joten tässä voisi olla Suomella mahdollisuus menestykseen.

Kuumaa – Ylivoimainen

Ylivoimainen on ylivoimaisesti UMK:n paras kappale. Aivan ihana, kaihoisa kappale, jossa on jotain sellaista, joka liikuttaa ja saa silmät kostumaan. Ei ihan tavallista UMK-kappaleelle.

Ylivoimaisessa voi kuulla niin Ahan Take on meta kuin Olavi Uusivirtaakin.

Ylivoimaisesta tulee mieleen kesä, ja on helppo kuvitella kappaleen pääsevän oikeuksiinsa kesän festarilavoilla auringon porottaessa ympärillä.

Euroviisut ei ole Ylivoimaiselle oikea paikka, mutta takuuvarma radiohitti tämä on. Se lienee se mitä Kuumaa lähtikin hakemaan?

Puljujärvi:

Ylivoimaisesti paras radiokappale tämän vuoden UMK-ehdokkaista. Johannes Brotheruksen ääni pääsee oikeuksiinsa ja miehen taidot sanoittajana ovat erinomaiset.

Miksi sitten lampaita? Yhtye on kokonaan väärässä kilpailussa. Nyt haetaan Euroviisuihin sopivaa edustajaa, joten tällainen kevyehkö suomipoppi ei ihan täytä niitä vaatimuksia.

Ylivoimainen tuo mieleen Sveitsiä vuonna 2009 edustanut Lovebugs-yhtyeen, jonka matka katkesi semifinaaliin.

Portion Boys – Samaa taivasta katsotaan

Pudas: Kappale kuulostaa Portion Boysilta, ja hyvä niin. Se on aina leijonan arvoista, jos kertosäkeeseen on panostettu ja se jää päähän. Tämä voi olla yksi kisan isoimmista yllättäjistä.

Takuuvarmasti Samaa taivasta katsotaan tulee soimaan baareissa läpi Suomen vaikka voittoa ei irtoaisikaan.

Puljujärvi: Kappale on kuin tehty Euroviisuja varten. Portion Boys on osunut suomalaisen bilemusiikin ytimeen jälleen kerran. Kappaleen sanoma on positiivinen, vaikka stereotypiat hieman häiritsevätkin.

Yhtye on tunnettu näyttävistä lavaesityksistä, joten en pitäisi mahdottomana, jos tämä sijoittuisi finaalin kärkisijoille.

FAKTAT

Keira: Yksi leijona ja yksi lammas

Benjamin: Viisi leijonaa

Robin: Kaksi lammasta

Lxanda: Yksi leijona ja yksi lammas

Käärijä: Neljä leijonaa

Kuumaa: Kolme leijonaa ja kaksi lammasta

Portion Boys: Kolme leijonaa

Source: iltalehti.fi

Author Matti Koskinen

Matti Koskinen on kasinoasiantuntija, joka voi auttaa sinua lisäämään voittomahdollisuuksiasi. Hänellä on vuosien kokemus alalta, ja hän tietää, mitä menestyksekäs pelaaminen vaatii.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *